Astronomické udalosti v roku 2022

V najnovšom blogu od eshopu POZORUJ.eu Vám prinášame najkrajšie vesmírne pozorovania ktoré nás čakajú v roku 2022. Milí nadšenci astronómie, môžeme sa tešiť na mnoho astronomických úkazov.

Článok budeme aktualizovať

JANUÁR

Meteorický roj Kvadrantídy - 4.1.2022

Ako to býva vo vesmírnom divadle zvykom aj tento rok začne pre astronómov bohatým meteorickým rojom, ktorý sa nazýva kvadrantidami. Tieto radianty kvadrantid môžeme nájsť na pomedzí súhvezdí Pastiera ( rektascenzia 15h, deklinácia +30°) a Draka (rektascenzia 15h, deklinácia +65°). Tam bývalo aj súhvezdie Murársky kvadrant, ktoré bolo zrušené medzinárodnou astronomickou úniou v roku 1922.  Tieto meteorické roje prichádzajú vždy začiatkom roka. Už teraz v januári, presnejšie 4.1. sa na našej oblohe odohrá vesmírny nebeský ohňostroj. Meteorické roje bude možné pozorovať od 1. do 10. januára večer po 21:00. Podľa astronómov si pozorovanie treba plnohodnotne užiť, ide totiž o jeden z najkrajších meteorických rojov roka. Spomínaný roj kvandrantídy patrí k najsilnejším rojom tohto roku. Svedčí o tom aj jeho frekvencia v počte až 120 meteorov za hodinu. V neprospech meteorického roja hrá krátke trvanie maximálnej aktivity (čo bude zhruba 6 hodín) a pravdepodobnosť oblačného počasia. Toto nebeské divadlo môžete si môžete vychutnať aj pomocou našich teleskopov

Meteorický roj Quandratis

Video meteorického roja Kvandrantis

Prelet asteroidu 1994 PC1 okolo Zeme - 18.01.2022

V najbližších dňoch okolo Zeme preletí v bezepečnej vzdialenosti Asteroid s priemierom okolo 1 kilometra. Milovníci astro pozorovaní môžu prelet sledovať jeho prelet nad zemou v dátume 18. januára o 22:51. Pozorovať bude možné len ďalekohľadom alebo teleskopom.

Teleskopy vhodné na pozorovanie asteroidov z našej ponuky:
- Bresser Messier 6" Dobsonov teleskop -> https://www.pozoruj.eu/bresser-messier-6--dobsonian-telescope/

- Hviezdarsky ďalekohľad Levenhuk Skyline PLUS 130S ->

Prelet asteroidu okolo Zeme

Predbežná dráha asteroidu 1994 PC1 okolo Zeme

Tento vesmírny objekt bude pomerne blízko Zeme, aby sme ho mohli pozorovať. Asteroid bude vyzerať ako hviezda na nočnej oblohe, ale bude príliš tmavý nato aby sa dal pozorovať voľným okom. Asteroid sa označuje podľa na základe vesmírneho štandartu 1994 PC1 bude vo vzdialenosti 1,93 milióna kilometrov od Zeme, čo je cca 5,15 krát viac ako je vzdialenosť Mesiaca. Ide o bezpečnú vzdialenosť, čiže prípadnej kolízii so Zemou sa nemusíme obávať(zdroj NASA). Asteroid sa bude pohybovať závratnou rýchlosťou 19,56 km/s.

FEBRUÁR

29. januára – 17. februára: Nebeský úkaz Planetárne „lastovičky“.

Koncom januára a začiatkom februára (29.1 - 17.2. 2022) sa môžete tešiť na zaujímavý vesmírny úkaz na tzv. Planetárne lastovičky. Možnosť pozorovať jasné planéty sa objaví na oblohe pred 7. hodinnou rannou, kde sa výrazne objavia tri planéty: žiarivú Venušu a slabší Mars bude dopĺňať prchavý Merkúr. Na konci januára sa k týmto trom planétam pripojí kosáčik ustupujúceho Mesiaca (29.1. – 30.1). Astronomický úkaz v podobe týchto troch planét najlepšie uvidíte v dňoch 13. a 17.2. , kedy sa Merkúr dostane do uhlovo najvzdialenejšieho bodu od Slnka. Ich viditeľnosť nebude v roku 2022 ojedinelá.

Astronomický úkaz Planetárne lastovičky

Astronomický úkaz Planetárne lastovičky (2)

MAREC

Tretia dekáda marca: Svetlo zvieratníka.

V marci sa môžu astronómia a pozorovatelia nočnej oblohy tešiť na ďalší zaujímavý úkaz. Na oblohe totiž uvidíte Zodiakálne svetlo, ktoré sa často nazýva aj zvieratníkové svetlo. Veľkým fanúšikom tohto nebeského javu bol aj gitarista kapely Queen Brian May. Tento jav môžete pozorovať od 24. marca 2022, tesne po jarnej rovnodennosti, vždy v prvej polovici bezmesačnej noci. Zodiakálne svetlo sa tiahne pozdĺž ekliptiky (roviny zemskej dráhy, ktorá sa na oblohe pomyselne premieta do zvieratníkových súhvezdí). V podstate ide o Slnečný prach, ktorý je sústredný do rozsiahleho disku, ktorý pozorujeme zboku Zeme. Posledné astronomické zistenia ukázali, že v tomto prachu sa nachádzajú aj časti Marsu. Vzniká odrazom slnečných lúčov od jemných prachových zrniek medziplanetárnej hmoty rozptýlených v oblastiach v rovine ekliptiky. Prachový oblak zodiakálneho svetla je možné si predstaviť ako sploštený disk, ktorý je smerom od centra mierne redší.  Svetlo zvieratníka sa prejavuje ako hmlovitá žiara na západným obzorom. Pozorovať sa bude dať len v úplnej tme bez akéhokoľvek svetelného smogu. Čo v praxi znamená, že svoje pozorovanie vykonať niekde v horách, ideálne v oblastiach známych pre menší vplyv svetelného znečistenia tzv. Parkov tmavej oblohy.

Zodiac Light

APRÍL

22. a 23. apríla: Meteorický roj zo súhvezdia Lýry

Koncom apríla nás čaká zaujimavý nebeský úkaz, ktorý bol prvykrát zaznamenaný pred približne pred 2000 rokmi. Názov sa odvádza od súhvezdia Lýra, odkiaľ sa tento meteorický roj ukazuje každý rok v apríli. Pôjde o meteorický roj pod období meteorického "sucha", ktoré je od januára do apríla. Pozorovateľské podmienky budú vhodné pre pozorovanie, ak nebude príliš zamračené. Hlavný radiant roja bude nad severovýchodný obzorom pred 21.00 a budú počas noci stúpať do výšku až 60°. Ideálne bude pozorovať roj v druhej polovice noci z 22. na 23. apríla.

Meteorický roj Lýry

29. apríl – Prchavý Merkúr medzi krásnymi hviezdokopami

Mesiac apríl nám tiež ponúkne jeden z najlepších pohľadov k planéte Merkúr. Jasne bude svietiť pri 0,2 mag. Ten sa bude nachádzať vo výraznej svetlej polohe smerom k východnej elongácii so Slnkom, čiže uhlovo vo veľkej vzdialenosť. Je pozorovateľný len niekoľko týždňov zakaždým, keď dosiahne najväčšiu vzdialenosť od Slnka – momenty označované ako najväčšie predĺženie . Pri týchto podmienkach bude viditeľný na vysokej úrovni. Pozorovať ju môžete veľmi vysoko v súhvezdí Býka, navyše krásne otvorenie hviezdokopy Plejády. Blízky prechod planéty pred hviezdokopov sa odohrá medzi 28. a 30. aprílom. Pozorovanie je vhodné smerovať s odkrytým západo – severozápadným obzorom od 21:00 SELČ. Merkur bude takto viditeľný aj voľným okom. Na pozorovanie Vám určite poslúžia aj teleskopy z našej ponuky.

- Hviezdársky ďalekohľad Levenhuk Skyline PLUS 90 MAK

- Hvezdársky ďalekohľad Levenhuk SkyMatic 135 GTA

-Teleskop Bresser Classic 60/900 AZ

Merkur

MÁJ

1. mája: Veľká konjukcia Venuše a Marsu

V tomto mesiaci budú planéty slnečnej sústavy tesne vedľa seba. Hneď v prvý deň, v skorých ranných hodinách 1. mája bude nad východným obzorom zaujímavý pohľad, kde najjasnejšie planéty Venuša a Jupiter v tesnej blízkosti veďla seba, čo sa v astronomickom slovníku nazýva aj "veľká konjukcia". Toto vesmírne divadlo bude od nás viditeľné nízko nad obzorom za včasného svitania (malo by sa tak stať okolo 4:30 SELČ v závislosti od miesta pozorovania). Planéty budú od seba vzdialené niečo menej ako 20 stupňov, čo sú dve tretiny uhlovej veľkosti Mesiaca v splne. Bude to zaujimavý nebeský úkaz pre každého astronóma. Najtesnejšie priblíženie neuvidíme, pretože nastane ešte pred obzorom. Naposledy sa k takejto výraznej, pre nás dobre pozorovateľnej konjunkcii Jupitera a Venuše schýlilo v novembri 2017. Ďalšej takejto tesnej konjunkcii sa dočkáme až 7. februára 2032.

Konjukcia Venuše a Marsu

5. a 6. mája: Vesmírny prach z Halleyovej kométy

Na začiatku mesiac máj nás čaká ďalší astronomický úkaz na oblohe. V noci z 5. mája na 6. mája v skorých ranných hodinách (maximum bude až po svitaní o 10 hodín SELČ, ale nie je príliš ostré) môžete pozorovať prach z Halleyovej kométy ( ide o ľadovo-prachové zrnká z periodickej kométy1P/Hally). Pozorovateľské podmienky budú priať astronómom, keďže Mesiac bude o fáze prvej štvrte, kedy meteory ešte nelietajú. Odporúčame pozorovanie vykonávať od 3. hodiny ráno až do svitania.  Za sebou bude nechávať prúd ľadovo-prachových meteoroidov, ktoré za sebou nechala pri svojom prelete okolo Slnka Halleyova kométa sa stretávame dva krát do roka (prvý krát v máji, druhý krát v októbri, kedy nám zase spôsobí meteorický roj Orionid). Pokiaľ patríte medzi nočné sovy a vydržíte do ranných hodín, v čase 4:30 SELČ nízko nad východom až juhovýchodom, môžete spozorovať ešte jednu zaujímavosť a tou bude veľmi podmanivý výhľad k planetárnej tzv. „šnúre“ – od východu postupne spozorujete planéty Venušu, Jupiter, Mars a Saturn

Halleyho kométa

16. mája: Zatmenie Mesiaca

V máji nás takisto čaká pod dlhej odmlke aj zatmenie Mesiaca. Od 16. mája si budeme môcť naplno užiť pozorovanie pri jasnej oblohe.  Zatmenie Mesiaca síce bude úplné, ale pri tejto fáze už bude Mesiac pod obzorom, preto budete vidieť len počiatočnú polotieňovú a čiastočnú fázu zatmenia. V rámci Európy, fázu úplného zatmenia uvidia na tmavej oblohe na Západe Francúzka, v Španielsku, v Portugalsku alebo na pridružených ostrovoch Atlantiku. Najlepšia viditeľnosť bude z amerického kontinentu. Celý tento astronomický úkaz začne o 3:32 SELČ voľným okom nepozorovateľným polotieňovým zatmením. Voľným okom bude možné toto zatmenie spozorovať až po 4. hodine, kedy budete mať pocit ako keby bol Mesiac z ľavého okraja trochu začmudený čiernym dymom. Ďalšie zatmenie Mesiaca viditeľné na území Slovenska a Česka bude 7. septembra 2025. Dokonalým spoločníkom pri vašich pozorovaniach sa môžu stať aj naše teleskopy, ktoré nájdete TU.

Zatmenie Mesiaca

JÚN

Počas celého mesiaca Jún a v polovici Júla sa nad severom môžu „ rozsvietiť nočné oblaky, ktoré úzko súvisia s meteorickým prachom a tiež kolísaním slnečnej aktivity. V tomto roku to bude medzi minimom. Maximum sa očakáva v roku 2025.

Oblaky

Druhá polovica Júna bude zaujímavou vesmírnou prehliadkou

V druhej polovici júna nás čaká vzácna planetárna prehliadka, kedy uvidíte všetky okom viditeľné planéty Slnečnej sústavy a Mesiac v jednom okamihu. Tento jav nastáva vtedy ak sa planéty pri pohľade zo Zeme nachádzajú uhlovo nie príliš ďaleko od seba a k tomu aj Merkúr leží uhlovo dostatočne ďaleko od Slnka. Naposledy sme mohli tento jav pozorovať v júli 2020 a znovu sa zopakuje v roku 2036. Ide o naozaj špecifickú udalosť pre všetkých astronómov a pozorovateľov.  Pozorovať všetkých 5 jasných planét: Merkúr, Venuša, Mars, Jupiter a Saturn spolu s Mesiacom v jeden okamih je naozaj vzácne a stane sa bohatým materiálom pre fotodokumentáciu. Najlepšie podmienky na pozorovanie tohoto úžasného  javu budú mať pozorovatelia v okolo rovníka a na južnej zemskej pologuli. Najlepšia viditeľnosť nastane 24. júna, kedy na skorej rannej oblohe budete môcť spozorovať planétu Merkúr. V tomto čase bude medzi planéty prestupovať Mesiac po poslednej štvrti. Vďaka tomu sa naskytne kompletný výhľad k najjasnejším objektom Slnečnej sústavy. Ak chcete vidieť všetky planéty, bude potrebné nájsť si miesto s odkrytým severovýchodným až východným obzorom. Merkúr môžete spozorovať až pred 4. hodinou ráno. Venuša bude po Mesiaci najjasnejším objektom oblohy. Nad východom nájdete Mesiac a Mars. Tretí najjasnejší objekt na oblohe bude planéta Jupiter, ktorá bude vysoko nad juhovýchodom. Posledná planéta ktorú budeme môcť vidieť je planéta Saturn a budete ju môcť pozorovať najdlhšie ( vychádzať bude už pre polnocou).

Peter Horálek - konjukcia planét

Foto: Petr Horálek

JÚL

13. júla: Najväčší spln Mesiaca v roku 2022

V mesiaci júl nás čaká najväčší spln v tomto roku, kedy bude Mesiac zároveň prechádzať aj po svojej eliptickej dráhe.  Mesiac bude vo fáze splnu o 20:38 SELČ. Ak ho budete sledovať počas jeho východu alebo západu, bude sa javiť ako „obrovský“. O 11:09 SELČ bude Mesiac najbližšie k Zemi a to vo vzdialenosti 357 263 km.

Spln Mesiaca

AUGUST

Niekedy okolo 12-13. augusta: Letný meteorický roj počas mesačného svitu.

13. augusta v skorých ranných hodinách sa môžete tešiť na najobľúbenejší kozmický jav roka a tým je meteorický roj Perseidy. Žiaľ tohto roku sa neteší vhodným pozorovacím podmienkam. Za maximum tohto roja stojí kométa 109P Swift-Tuttle. Mesačná fáza pripadá na deň po splne.  Perseidy však nie sú aktívne len v noci maxima, ich aktivita začína už v tretej dekáde júla a končí v závere augusta. Odporúčame pozorovať najmä v týždni pred maximom, teda približne od 5. augusta do 11. augusta v skorých ranných hodinách. Najviac meteorov bude viditeľných ráno medzi polnocou a 5. hodinou ráno.

Meteorický Roj Perseidy

SEPTEMBER

Prelom augusta a septembra: Na oblohe môžeme pozorovať planetárnych obrov, Mliečnu dráhu a zvieratkové svetlo.

Na prelome augusta a septembra 2022 môžeme pozorovať nádherne nebeské divadlo v podobe Mliečnej dráhy. Najlepšie bude viditeľná na prelome mesiacov, kedy bude Mesiac vo fáze novu. Letný úsek je pozorovateľný v priebehu letných mesiacov celú noc, v júni vrcholí v polovici noci a v septembri už bude nad hlavou v zotmení. Jasné pozorovanie bude niekde na vyvýšenom mieste bez svetelného smogu v podobe mestských a iných svetiel. Počas pozorovania Vás nadchne striebristý pás hviezd s bohatými štruktúrami až k južnému obzoru. Mliečna dráha sa bude rozširovať v súhvezdí Škorpióna. Nízko nad južným obzorom doplní dve jasné planéty, predovšetkým Saturn, ktorý bude v opozícii so Slnkom 14. augusta o 19:02 SELČ v súhvezdí Kozorožca. Určite poteší svojimi prstencami každého pozorovateľa a vlastníka aj menších hvezdárskych ďalekohľadov, ktoré si môžete zakúpiť aj v našom e shope TU.

Mliečná dráha

Jasnejší Jupiter sa v opozícií so Slnkom sa ocitne v dátume 26. septembra o 21:25 SELČ. Môžete ho spozorovať vysoko v súhvezdí Rýb. Aj túto planétu Jupiter viete pozorovať aj menším teleskopom. Planéta nám ukáže v jasnej podobe až 4 Galileovské mesiace a to, Európu, Ganymeda a Callistó. Vo väčšine optických prístrojov budú viditeľné aj oblačné pásy, ktoré dodajú pozorovaniu skutočný efekt. Takisto bude viditeľná aj búrka ktorá je známa ako Veľká červená škvrna.

Jupiter a Gallileové mesiace

V prvej polovice Septembra v skorých ranných hodinách môžete pozorovať na nočnej oblohe neostrý kužeľ zvieratkového svetla, ktorý pôjde od súhvezdia Blížencov vysoko do Barana. Rovnako ako aj pri jarnom pozorovaní, tak aj tento krát bude vhodné svoje pozorovacie miesto nájsť niekde mimo svetelného znečistenia najlepšie na vyvýšenom mieste.

OKTÓBER

21. októbra: Prach z Halleyovej kométy

Koncom mesiaca presnejšie 21. a 22. októbra môžeme pozorovať nebeské divadlo v podobe prachu z Halleyovej kométy, ktorý sa nazýva v tomto mesiaci Orionidy. Maximum preletu nastane tri dni pred novom, teda 25. októbra a tým pádom bude na oblohe aj čiastočné zatmenie Slnka, ktoré sa bude dať pozorovať na celom území Slovenska a Česka. Najviditelnejšie bude kométu vidno v neskorých nočných hodinách medzi 1. a 5. hodinou rannou. Počas maxima tohto roja sa tak môžete tešiť na tmavú oblohu ďaleko od miest až desiatok rojových meteorov za hodinu, ktoré pochádzajú z úlomkov vôbec najznámejšej vlasatice. Aktivita roja je navyše pozvoľná, bude trvať dlhšie ako mesiac, čiže od 2. októbra až do 7. novembra.

Prach z Halleyho kométy

25. októbra: Výrazné čiastočné zatmenie Slnka

25. októbra sa môžete tešiť na čiastočné zatmenie Slnka. Slovensko sa bude nachádzať v oblasti, kde úkaz dosiahne viac ako 40% zákrytu slnečného disku Mesiacom. Toto zatmenie bude viditeľné okolo poludnia, teda v priebehu dňa. Najviac bude pozorovateľné nad obzorom viac ako 25 ° vysoko). Ďalšie zatmenie Slnka budeme môcť pozorovať až 29. marca 2025.

Zatmenie Slnka

13:37:47

49,8 %

NOVEMBER

Celý november: Na oblohe budú žiarivé Tauridy

Počas celého novembra sa môžete tešiť na žiarivé Tauridy. O bolidy na konci októbra a začiatkom novembra sa postarajú dve vetvy severné a južné meteorického roja Taurid. Ide o periodickú kométu 2P/Encke je materskou kométou južnej vetvy (vracia sa k Slnku za 3,3 roka). Táto kométa preletela okolo Slnka v roku 2020 a opäť sa vráti v roku 2023. Tauridy sú meteorický roj, ktorý je spôsobený kométou Encke. Je to ekliptikálny roj s činnosťou od 25. októbra do 25. novembra. Leží na súradniciach rektascenzia = 56°, deklinácia = 14° a 22°. Tauridy sú nočným meteorickým rojom. Tri maximá tohto roja je možné pozorovať: 10. októbra, 31, októbra a 15. novembra. Najaktívnejšie bývajú severné Tauridy, ktoré môžete pozorováť o medzi 28. októbrom do 17. novembrom. Spoločné neostré maximum vychádza okolo dátumu 4. novembra pri zenitovej frekvencii približne 5-10 metrov za hodinu. V tomto čase bude Mesiac vo fáze pred splnom (8. novembra), takže je šanca, že pri tomto tempe zachytíte jasné bolidy (výnimočne jasný asteroid).

Tauridy meteorický roj

DECEMBER

8. decembra: Skvelé pozorovanie červenej planéty a jej vzácne zakrytie Mesiacom

Planéta Mars sa bude rozjasňovať 1. decembra o 3:18 SEČ sa Mars najviac priblíži k Zemi a to vo vzdialenosti 81,5 milióna kilometra. V dátume 8. decembra o 6:36 SEČ dosiahne opozíciu so Slnkom, ktorá bude mať najväčšiu jasnosť 1,9 magnitúdy. Mars sa bude dať pozorovať vysoko v súhvezdí Býka. Ide o obdobie 8. decembra, keďže ide o zimné obdobie, tak noci budú chladné a vzduch pokojný. Týmto bude Mars žiariť jasno na nočnej oblohe. Okrem Marsu budete môcť pozorovať aj základné albedové útvary a polárnu čiapočku. V tomto dátume (8.12.2022) budete môcť v skorých ranných hodinách sledovať vzácny zákryt Mesiacu a Marsu v splne približne o 6 rannej hodine. Mesiac bude Mars zakrývať zhruba okolo 6. hodiny ráno, teda len pol hodinu pred opozíciou Marsu so Slnkom. Zhruba okolo 7. hodiny rannej sa planéta opäť objaví spoza západného okraja mesačného disku. Na pozorovanie Vám postačí aj malý ďalekohľad (trieder), ale pokiaľ budete disponovať teleskopom s priemerom nad 8 cm, budete si môcť vychutnať zákryt Marsu za nerovným okrajom mesačného svitu. Ak náhodou teleskopom nedisponujete, môžete si prezrieť našu ponuku teleskopov, ktorú nájdete priamo u nás.

Teleskopy pre pozorovanie planét
- https://www.pozoruj.eu/teleskopy-2/?pv1455=7461,7311

Teleskopy pre pozorovanie objektov hlbokého vesmíru
- https://www.pozoruj.eu/teleskopy-2/?pv1455=7479,7497

Mars

14. decembra: Zimné meteorické roje

V dátume 14. decembra 2022 bude posledný meteorický roj tohto roku bude Germinidy. Tieto meteorické roje sa budú dať pozorovať už počas súmraku a počas noci budú stúpať vysoko nad obzor, jeho vrchol nastane po polnoci. Najvýraznejší meteorický roj môžeme očakávať medzi polnocou a 3. hodinou rannou. Tento meteorický roj bude pomerné jasný a pomalý, so stúpajúcou výškou radiantu stúpa aj frekvencia nad 100 meteorov za hodinu. Najväčšia aktivita meteorického roja nastane v noci z 13. na 14. decembra, maximum roja nastane v dátume 14. decembra o 14. hodine SEČ.

Geminidy - meteorické roje

23. decembra: Mesiac vo fáze novu a šesťúholniková hviezda

Okolo polnoci v dátume 23. decembra uvidíte Mesiac vo fáze novu. Vďaka tejto fáze Mesiaca v ktorej sa bude nachádzať nahráva pozorovateľom na sledovanie najjasnejších hviezd nočnej oblohy v blízkosti Mliečnej dráhy v okolí majestátneho súhvezdia Orionu. V jeho ramene leží červenkastá hviezda Betelgeuze, ktorá je na sklonku života. Červenkastú hviezdu vo veľkom nebeskom priestore obklopujú veľmi jasné hviezdy Rigel – noha Oriona, Aldebaran – súhvezdie Býka, Capella – súhvezdie Vozne, Pollux – súhvezdie Blížencov, Procyon – súhvezdie Malého psa a Sírius – najjasnejšia hviezda nočnej oblohy. Toto súhvezdie vytvára na nebi veľký obrazec, odborne nazývaný asterizmus, ktorý sa laicky nazýva aj „Zimný šesťuholník“. Súhvezdie bude najlepšie na sledovanie okolo polnoci. Ak budete pozorovať mimo mesta budete môcť vidieť ako ho pretína Mliečna dráha. Ďalší takýto jav nastane 20. novembra v roku 2025. Vianočného novolunia sa dočkáme v roku 2030.

Súhvezdie

27-31. decembra: Koncoročna planetárna prehliadka

Na konci roka sa podobne ako v júni ponúkne skvelý výhľad ku všetkým 5 jasným planetám Slnenčnej sústavy a Mesiaci v jeden okamih, a to medzi 27. decembrom a Silvestrom. Planéty Venušu a Merkur budeme ale musieť vyzerať. ešte za jasného svetla počas súmraku veľmi nízko nad juhozápadným obzorom, a to okolo 16:40 SEČ. Saturn, Jupiter a Mars sa potom budú na nebi nachádzať dosť vysoko na ich pozorovaní aj po súmraku. Mesiac bude ešte počas nočnej oblohy dorastať do väčšej veľkosti a krásneho úkazu.

POZORUJTE SPOLU S NAMI NÁDHERNÉ NEBESKÉ ÚKAZY

×

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.